В Україні посилили перевірку джерел доходів при купівлі нерухомості
Ще у вересні минулого року набула чинності постанова Національного банку №42. Згідно з ним від банківських установ була потрібна перевірка джерел доходів клієнтів, які збираються робити операцію на суму понад 150 тис. Гривень. Йдеться про відкриття депозиту, поповнення поточного рахунку або переказу на інший рахунок і т.д. Підтвердженням походження коштів служать документи по заробітній платі, отримання доходу від продажу товарів або послуг, реалізації майна, спадщини, отримання страхової суми за договором, виграшу в лотерею та інше.
Незважаючи на вимоги, далеко не всі банки серйозно підійшли до вирішення такого питання. Деякі навіть міняли нормативи, наприклад, різна грошова сума, яка підлягає перевірці. Проте, установи надавали інформацію і документи Держфінмоніторингу. Однак, були й ті банки, які ігнорували вимоги, оскільки не сильно вірили в загрозу покарання, за що недавно поплатилися. Наприклад, київський банк «Січ» був оштрафований в березні 2018 року. Також подібна ситуація трапилася з ще декількома організаціями в Україні.Сума штрафу склала 1,284 млн. Гривень.
Такий розклад боляче вдарила по ринку нерухомості, перш за все, первинної. При покупціжитла в новобудові, Оплата проводиться через банк. Крім того, суми там далеко не маленькі, особливо, що стосується житлобізнесабо еліт класу. Оскільки не всі можуть підтвердити джерело доходів або ж просто не хочуть світитися, все прийшло до того, що обсяг покупок нових об'єктів в Україні скоротився. Що стосується вторинного ринку, то тут якраз все навпаки.
Здійснювати придбання вторинного житлового фонду дещо простіше. У договорі може бути зазначено сума, значно нижча за реальну, а на ділі, передаються пристойні гроші. Однак ця передача відбувається з рук в руки у нотаріуса, а не через банк. Більш підприємливі покупці діють хитріше. Існує два абсолютно легальних способу обійти вимогу по доведенню джерела доходів.
Перший полягає в оформленні безкоштовної дарчим на суму 850 гривень. Таких дарчих оформляється настільки багато, поки не буде зібрана потрібна сума. Виходить іноді в банк надається близько 30, а то і більше пачок документів, які банк зобов'язаний прийняти, оскільки це дозволено. В Україні навіть з'явилися «сприяють сервіси», які готові за певну плату, оформити потрібно кількість документів.
Другий спосіб більш простий. Як мінімум за півроку до укладення угоди купівлі-продажу, відкривається поточний рахунок в банку. На нього протягом цього періоду кладуться грошові суми в розмірі, що не викликає зайвих питань. У підсумку до дати покупки та оформлення договору, на рахунку є потрібні гроші, які вже не потрібно підтверджувати. Звичайно, краще робити все за правилами і надавати всі необхідні документи. Це дозволить уникнути неприємних ситуацій.